Därför är det viktigt att vara en auktoritet på ett ämne

Jag har en fäbless för att skapa allmänna bloggar, det vill säga bloggar med ett vitt och brett innehåll. Med tanke på hur SEO fungerar är det förstås en dålig idé att skriva om lite av varje när man i stället kan utmärka sig som en ämnesexpert. Vill du segla upp till toppen? Då ska du helst satsa på ett nischat innehåll som i princip täcker allt inom ett område. Det här leder in mig på temat att vara en auktoritet på ett ämne…

Auktoritet är en viktig del av E-E-A-T

Inom SEO lyfts E-E-A-T allt oftare. E-E-A-T, alternativt EEAT, är den engelska förkortningen för Experience, Expertise, Authoritativeness och Trustworthiness. Eller som på svenska: Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet. Egentligen hänger begreppen samman, för det är först när man har förstahandskunskap och -upplevelse av något som man kan framstå som verkligt kunnig och äkta inom fältet.

Auktoritet handlar om tillförlitlighet

De sajter som visar tydligt prov på E-E-A-T kan få bättre placeringar i sökmotorerna. Allra främst är konceptet dock ett sätt att framstå som tillförlitlig inför dina besökare eller läsare. Tillförlitlighet vinner du genom att rakt igenom publicera ett kvalitativt innehåll som är både grundligt efterforskat och snyggt presenterat. Du bör också ha täckt ett specifikt ämne utifrån alla tänkbara frågeställningar och vinklar. Ger du besökaren så grundlig och anpassad hjälp som hen sökt efter genom att bland annat tillhandahålla användbar information?

Kvalitet tar tid – och det är okej

”Grundligt efterforskat” och ”snyggt presenterat”, låter inte detta ganska tidskrävande? Jo, det gör det. Men SEO är lite av ett maratonlopp i vilket den uthålligaste vinner i längden. Kvalitet tar tid, det finns inga genvägar för att uppnå det. Att bygga ett förtroende kräver tid, det med. Så är det ju inom alla relationer; du måste helt enkelt göra dig förtjänt av förtroendet genom att leverera gång på gång. Det är samma sak med att bli en auktoritet på ett ämne. Ge av dig själv och det du kan, och gör det konsekvent.

Verktyg för att bli en auktoritet på ett ämne

Hur blir du då en auktoritet på ett ämne? För det första bör du läsa på om ämnet så att du kan återge korrekta och relevanta fakta. Utgå från seriösa sajter, böcker och artiklar. Mycket av forskningen är digitalt tillgänglig, att länka till en eller flera forskningsrapporter smäller alltid högt så länge det görs rätt. Just detta är särskilt viktigt när du skriver om känsliga ämnen, som hälsa och ekonomi, som kan ha en direkt påverkan på andras liv. Sådana ämnen brukar för övrigt klassas som YMYL, Your Money or Your Life.

Anpassad information

För det andra gäller det att förstå vad besökaren är ute efter och att anpassa innehållet efter detta behov. Om besökaren befinner sig i ett akut läge och måste få tag på viktig information snabbt fungerar långrandig information kanske inte lika bra som kort men strukturerad information med kontaktuppgifter och så vidare. Du kan hjälpa besökaren finna svar genom att använda dig av relevanta sökord i exempelvis texter. Via Ahrefs gratis sökordsgenerator kan du få fram såväl sökfraser som sökfrågor internetanvändare söker på.

Återkommande information

För det tredje bör du alltså skriva om ämnet igen och igen. När du tror att du uttömt ämnet helt finns det säkert ytterligare någon detalj du kan fördjupa dig i. Prova att först skriva en lång guide om ett särskilt ämne och att sedan skriva kortare guider utifrån de detaljer du valt att lyfta fram i huvudguiden. På så sätt kan du länka fram och tillbaka till ditt egna innehåll, vilket är ett ypperligt sätt att visa att du själv tycker att innehållet är viktigt. Tänk bara på att skriva unika texter varje gång, annars får du så kallat duplicerat innehåll.

Är du redo att bli en auktoritet på ett område?


Vill du beställa texter av mig?
kontakta@sandrasdagar.se


Jag är en frilansande content writer med fokus på SEO-texter och redaktionellt webbinnehåll. Mitt pris är 0,85 kronor exklusive moms per ord. Hör av dig för ett eventuellt samarbete!